אז כמה מדינות באמת מפלירות?

אחת מתיאוריות הקונספירציה שתפסו תאוצה רבה בשנים האחרונות בישראל עוסקת סביב נושא ההפלרה. ההפלרה הפכה להיות אחד ממהלכי הבריאות הציבורית המותקפים ביותר (יחד עם החיסונים ובד"כ בשיטות דומות) בשנים האחרונות, התקפות שכללו השמצות ומידע כוזב רב.  אני מתכוון להתעסק ולתקן את המידע הכוזב הזה. אני אתחיל עם נושא שבו קל להדגים את ההטעיות.

אחת מההתקפות הנפוצות על ההפלרה היא הטענה שרק מדינות בודות בעולם אימצו אותה ולכן בטח יש בה משהו רע. טענות אלו הגיעו גם אל הכנסת, כך למשל בישיבת הועדה שדנה בהצעת חוק לאיסור ההפלרה טען אחד המגיבים זאב שפיר:

רק חמש מדינות בעולם מפלירות. לאחרונה הפסיקה גם ניו זילנד. בסך הכל רק חמש מדינות. 98 %ממדינות העולם לא מפלירות. האם כל החכמה מצויה פה?

וחבר הכנסת משה מטלון:

…העולם ואני קורא לכם היום, לשים קץ בודאי ובודאי לחובת ההפלרה בחוק, שאנחנו עם עוד שתי מדינות עדיין יש לנו את הדבר הזה, שלא נהיה האחרונים לעשות את זה, לפחות להסיר את החובה בחוק ואחר כך נגיע למסקנה כמו שאר המדינות, …

חבר הכנסת מגלי והבה שהציע את הצעת החוק אף הגדיל עוד יותר בנאומו בכנסת:

… וראו איזה פלא שכל מדינות העולם למעט אירלנד החליטו להוריד את החומצה הזאת והפלורואיד(הטעות במקור א.א)  מהמים.

ובהמשך :

…כאילו הם לא סומכים על העולם, על המדינות הנאורות שאמרו כבר, אם זה ארה"ב, אם זה מדינות אירופה, אם זה מדינות שפחות מתקדמות מישראל  החליטו להוריד את החומצה הזאת ממי השתייה.

ובמקום אחר:

כל מדינות העולם, לרבות ארה"ב ומדינות אירופה, למעט אירלנד, ביטלו את חובת ההפלרה המלאכותית של מי השתייה ורק 400 מיליון איש מתוך 7 מיליארד אנשים מכל רחבי העולם עדיין צורכים מים מופלרים.

ההדגשות כולן שלי והן באות כדי להדגים את הסתירות השונות שקיימות באותם מקורות, המתנגדים להפלרה אפילו לא מצליחים להגיע למסקנה אחידה בדבר פשוט כמו מספר המדינות שעדיין מפלירות, שימו לב לדוגמה האחרונה שבה אומר ח"כ והבה שרק בישראל ואירלנד עדיין מפלירים ובסך 400 מיליון איש, עכשיו בישראל ישנם 7.5 מיליון אזרחים, באירלנד 6.4 מיליון סך הכל 14 מיליון וגם אם הנתונים לא מעודכנים אז נגיד 15 מיליון. מאיפה הגיעו 385 מיליון איש? ובכן מייד נראה. אבל מה שאני רוצה לשים עליו דגש הוא האופן שבו נתונים סותרים ובלתי הגיוניים נאמרים בלי בדיקה. הרי טיפה של הכרה של המדינות בעולם צריכה מייד להדליק נורה אדומה לכל מי שקרא את הדוגמא האחרונה.

אז מאיפה הגיע הנתון של 400 מיליון? אני לא יודע מה המקור המדוייק של ח"כ והבה אבל המקור שאני מכיר הוא סקירה של האגודה הבריטית להפלרה שמצאה בהתבסס על מקורות רשמיים שישנם 400 מיליון איש ששותיםם מים מופלרים ב27 מדינות שונות בעולם. לא 2, לא 3 לא 5 אלא 27. כנראה ש27 מדינות נשמע הרבה למישהו, אז הוא החליט להשמיט את המידע הזה ולהישאר רק עם ה400 מיליון.

ומה לגבי זה שניו זילנד וארה"ב הפסיקו להפליר? ובכן במשרד הבריאות בנו זילנד לא שמעו על זה. אותו הדבר גם בארה"ב. שוב פעם, שימו לב איך דברים שכ"כ פשוט לבדוק אותם בעידן האינטרנט, ושהבדיקה שלהם מראה בבירור שהם שיקריים נאמרים בביטחון מלא בלי שום בסיס. ולא מדובר ב"סתם הזויים באינטרנט", אלא בחברי כנסת שדנים בועדות ומעלים על סמך המידע הזה הצעות חוק.

ומה לגבי החומר שבו משתמשים להפלרה בישראל, החומצה הפלואורסיליצית (אני מתכנן לכתוב עליה בהרחבה בהמשך)? ובכן הוא בשימוש בארה"ב ובריטניה וניו זילנד ואוסטרליה ומדינות נאורות נוספות.

וזאת כמובן עוד דוגמא לאיך נתונים שקריים שניתן להפריך בקלות נזרקים לחלל האוויר כעובדות מוחלטות.

ומה אם "כל מדינות העולם ביטלו את חובת ההפלרה"? זה כמובן מרמז על כך שבכל מדינות העולם הייתה פעם חובת הפלרה (כלומר חוק שמחייב הפלרה בכל המדינה), טענה שהיא חסרת בסיס (או לפחות אף אחד לא הציג לה ביסוס). קשה להוכיח שלילה, כלומר להוכיח שבמדינה מסויימת מעולם לא הייתה חובת הפלרה, כיוון שזה דורש לעבור על כל ההיסטוריה החוקית של אותה מדינה וגם אז יש סיכוי שמשהו יתפספס. מי שלעומת זאת טוען טענה חיובית, כלומר שבמדינה מסויימת פעם הייתה הפלרה, קל לו הרבה יותר להראות זאת. אך כאמור הטענה הזו לא מלווה בשום תימוכין והיא כמובן קשקוש שכן כאמור בלפחות 27 מדינות בעולם כן מפלירים את המים.

חובת  ההפלרה כשלעצמה היא סוגייה בעייתית שכן זהו עיניין חוקי שתלוי במצב הפוליטי בכל מדינה ומדינה. ישנן מדינות גדולות כמו ובעלות תנאים מגוונים ארה"ב ואוסטרליה שבהמורכבות מכמה  מדינות עם ממשל פדרלי כשלכל מדינה יש אוטונומיה משלה. לעומת זאת סינגפור היא מדינה מאוד קטנה וריכוזית כך שלמרות שאין בה חובת הפלרה רשמית בפועל 100% מהמים שם מופלרים.

לסיום אני בטוח שיהיו אנשים שיקראו את מה שכתבתי ויגידו "טוב אתה צודק, אבל לא התייחסת לעיקר הטענות שלהם לגבי נזקים בריאותיים". ובכן כמו שאמרתי המטרה של הרשומה היא להראות את השקרים הרבים שמופצים על ההפלרה בצורה ברורה. נושא הנזקים הבריאותיים הוא מורכב יותר ולעומת זאת מספר המדינות המפלירות הוא נושא שבו קל להראות את השקרים. המטרה שלי היא שאנשים שיקראו את הרשומה לא רק ידעו בכמה מדינות מפלירים, אלא שיעצרו ויחשבו לעצמם:

"אם בכאלה דברים בסיסיים וקלים לבדיקה האנשים האלה לא אומרים אמת, אז במה עוד הם מטעים והאם אפשר לבטוח בהם בכלל?"

6 מחשבות על “אז כמה מדינות באמת מפלירות?

  1. פינגבק: בית המשפט האירופי אסר על הפלרה? | א.א. קונספירציות

  2. טוב לראות שמישהו טורח לרכז את הנתונים. עוד משהו על מקור אפשרי לטענה:

    ר' הערך בוויקיפדיה העברית:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%A4%D7%9C%D7%A8%D7%AA_%D7%9E%D7%99-%D7%A9%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%94
    מופיעה שם (לקראת הסוף, עם גיבוב של נימוקי המתנגדים) הטענה "רק 8 מדינות בעולם כולו מפלירות למעלה מ-50% ממי השתייה שלהן. 97% ממדינות אירופה לא מפלירות את המים." המפה שבתחילת הערך מראה ש8 מדינות (אם ספרתי נכון) מפלירות למעלה מ-60% מהמים, ושכ-10 מדינות אירופאיות מפלירות חלק מהמים (אך רק אחת: מעל ל-60%). לא בדקתי את הנתונים.

    • המפה הזו לא מעודכנת, היא גם אמורה להכיל מדינות שבהם קיים ריכוז של פלואוריד ברמה שאליה מפלירים במים באופן טבעי. אבל מדינות כמו הודו למשל שבה יש ריכוזים כאלו לא מסומנת. ובכל מקרה חלק מהמדינות שמופיעות שם כבר לא מפלירות.
      באירופה יש כיום 5 מדינות שמפלירות שהן כמובן לא רק 3% ממדינות אירופה כי בארופה אין 150 מדינות.
      לפי הסקירה שצירפתי יש כיום 9 מדינות שמפלירות יותר מ50% ממי השתייה שלהן. אבל אני לא רואה בנתון חשיבות מרובה משום גם המדינות שמפלירות פחות הגיעו למסקנה שההפלרה יעילה ובטוחה שכן אחרת לא היו מאמצים אותה. האחוז המדוייק של מי השתייה שמופלרים תלוי בתנאים הייחודיים של כל מדינה בנפרד.

  3. פינגבק: ועדת עדין וההפלרה | א.א. קונספירציות

  4. פינגבק: עתירה חדשה נגד ההפלרה וכתבה רצופה שגיאות בווינט | א.א. קונספירציות

כתיבת תגובה