רבין והאלטלנה – שקרים ועלילת הדם

כאשר עוסקים בחקר תיאוריות הקונספירציה סביב רציחתו של יצחק רבין אין מנוס מלהתקל גם בטענות רבות המושמעות כלפי רבין ופועלו. חלקן קשורות ישירות למחלוקות פוליטיות שבהן איני מעוניין לעסוק בבלוג הזה. אבל חלקן עוסקות בעובדות היסטוריות וכאן בהחלט יש מקום לכתוב עליהן.

אחת הטענות המושמעות ביותר כנגד היא שהוא היה אחראי לירי על אוניית הנשק אלטלנה של האצ"ל. רבין מתואר כמי שאחראי ל'רציחתם' של אנשי האצ"ל. מגוון המקורות הטוענים כך הוא עצום וחיפוש בגוגל של "רבין ואלטלנה" מניב מספר רב של תוצאות.

כך למשל בראיון שנערך איתו לאחרונה בקול ישראל טען אמיתי עמיר, אחיו של יגאל, שרבין התרברב בספרו "פנקס שירות" על חלקו ב'טבח' ואף הודה שירה באנשים ששוחים במים. דברים דומים אמר גם בראיון אחר לגבי גזית.

האומנם? הנה העמודים הרלוונטיים מתוך ספרו של רבין:1,2. כל מי שקורא אותם יכול לראות שלא היו דברים מעולם.רבין הגיע למטה הפלמ"ח במקרה באותו היום כאשר התנהלו חילופי אש מדי פעם בין אנשי האצ"ל והפלמ"ח. רבין ארגן את ההגנה סביב מטה הפלמ"ח ואף השליך רימונים לעבר עמדה של האצ"ל. רבין מספר שלאחר שאלטלנה עלתה באש החלו אנשי הפלמ"ח לירות לעברה אש תופת מכיוון ששמעו שמנחם בגין נמצא על סיפון האונייה ושהוא פעל להפסקת האש מכיוון שחשב שהפרשה נגמרה ואין צורך בנפגעים נוספים. הוא גם מציין שהוא האמין באותו יום באמת ובתמים שבכוונת האצ"ל לבצע הפיכה (מה שלא היה נכון א.א). אין כאן שום התרברבות על הירי, בדיוק להיפך. סיפור דומה מופיע גם בספרו של שלמה נקדימון "אלטלנה" (עמ' 282). נקדימון גם מספר שרבין תיאר את האלטלנה כיום השחור בחייו וכן גם מספר שאחד מאנשי מטה הפלמ"ח, פסח זלדינגר שמו, נפגע מאש אנשי האצ"ל והתמוטט בזרועותיה של לאה רבין. הוא נפטר מפצעיו כעבור מספר ימים.

עם כן ראינו שמדובר בשקר וזה אינו השקר היחיד. במקומות רבים נאמר (למשל כאן על ידי יורם שפטל) שיצחק רבין פיקד על התותח שירה על אלטלנה. במציאות מפקד התותח היה אחד בשם הלל דלסקי. בספר אלטלנה של נקדימון (עמ' 296) מפורטת כל השרשרת שהעבירה את פקודת הירי לתותח, החל בבן-גוריון וכלה בתותחן שירה. רבין לא היה חלק ממנה.

קיימים גם סילופים של הכתוב בספרו של רבין. התיאור שלו של אנשי הפלמ"ח היורים לעבר האונייה מוצג כאילו הוא עצמו היה מעורב בירי וכמובן שהקטע שבו הוא מתאר שפעל להפסיק את האש מושמט. זריקת הרימונים שלו מתוארת כהשלכת רימונים לעבר ניצולי הספינה וזאת למרות שהיא התרחשה עוד קודם להפגזת אלטלנה.

קיימת גם טענה שרבין כאשר היה שגריר בארה"ב התרברב על חלקו באלטלנה בעודו שיכור ואמר משהו כמו "דפקנו אותם באנייה ודפקנו אותם בים". לטענה זו לא מצאתי עדות ישירה כלשהי מפי מישהו שטוען ששמע את רבין באופן אישי. בויקיציטוט מופיע ציטוט ברוח דומה ונטען שמקורו בספר אלטלנה. בעיון בספר לא הצלחתי למצוא אותו. למיטב ידיעתי מדובר באגדה חסרת בסיס.

לפעמים הטענות על חלקו של רבין באלטלנה מצטרפות לטענות נוספות כנגד רבין לפיהן רבין כלל לא היה מפקד מוכשר, אלא שכל קידומו היה בגלל חלקו בירי על אלטלנה. בטור שאליו קישרתי הכותב אף מוסיף וטוען כי:

אני משוכנע שלו הייתה התקשורת מאפשרת דיון ציבורי כל שנה ב- 23 ליוני, יום השנה לאותו מעשה נוראי, לעולם לא היה נמנה יצחק רבין אפילו לסרן בצה"ל

ובכך מפגין את בורותו הרבה שכן בעת אירועי אלטלנה רבין כבר היה סגן אלוף…

אולם כאמור העובדות לא משנות לאותם אנשים. למיטב ידיעתי מקור הטענות כנגד הוא לאחר הסכמי אוסלו. אז היו אנשים שהתנגדו למהלכיו של רבין והחליטו לצאת למתקפה אישית כנגדו כדי לפגוע בתדמיתו הציבורית של "מר ביטחון". כך נעשה ניסיון להשחיר את עברו הצבאי של רבין וכן הצגתו כשיכור. אחד האנשים שהייתה להם השפעה רבה היה ד"ר אורי מילשטיין שפירסם ספר "תיק רבין – איך צמח המיתוס". מילשטיין היה מרצה באוניברסיטת בר אילן  ויגאל עמיר היה סטודנט שלו. ליגאל עמיר גם היה עותק של ספרו.

וזה מביא אותי לנקודה האחרונה – עלילת הדם. התלבטתי אם להשתמש בביטוי זה מכיוון שמדובר בביטוי קשה מאוד. אבל החלטתי להשתמש בו משום שאני סבור שישנו קשור השקרים שהופצו על רבין לבין רציחתו. בפסק הדין במשפטו של יגאל עמיר נמצא הקטע הבא:

החוקר המשיך והקשה, היינו, שמדובר באדם מבוגר (רבין), שלזכותו ניתן למנות הישגים לא מעטים, אם היה נכון לפגוע בו ואם לא ראוי שהנאשם יביע חרטה או צער על המעשה. על כל אלה השיב הנאשם:

"חס ושלום. יהודי שרצח 14 יהודים שהיו על סיפון האוניה אלטלנה, יהודי שכל קידומו בצה"ל היה בעקבות יחוסו המפלגתי למרות שברח מקרב שיירת הדמים, למרות שהתמוטט במלחמת ששת הימים ולא תפקד….

אז נכון שיגאל מציין בהמשך כי לא אמונתיו על עברו של רבין הם שהניעו אותו לרצוח, אלא הרצון למנוע את מעשיו בעתיד. אבל השחרת תדמיתו של רבין והצגתו כרוצח ומפקד כושל תרמה לדעתי ליכולת של יגאל עמיר להתגבר על הקושי הפסיכולוגי של רצח מנהיג בישראל.

השקרים האלה ממשיכים להשמע גם היום ביתר שאת. הבורות בציבור היא זו שמאפשרת להם להתפשט. אם תקשיבו לראיונות עם אמיתי עמיר אתם תשמעו שהשדרנים לא מתעמתים עם טענותיו ובמקום לומר שמדובר בשקרים מנסים להתחמק מהם. המטרה שלי היא להלחם בבורות הזאת.

(אגב בהארץ התפרסמה כתבה מעניינת בנוגע למחקר ההיסטורי על אלטלנה. אני מקווה שתוכלו לקרוא אותה. לי אין מנוי להארץ ואני לפעמים מצליח לקרוא אותה ולפעמים לא ולא ברורה לי החוקיות. http://www.haaretz.co.il/magazine/.premium-1.2045509)

14 מחשבות על “רבין והאלטלנה – שקרים ועלילת הדם

  1. שלום רב לכולם,

    שימו לב– פוסט זה מתחמק מהנקודה העיקרית!

    המון אנשים אינטליגנטים ונבונים מאמינים שרצח רבין היה אירוע מבוים, ושרבין נרצח במכונית. גם אנשים שהם בעמדה פוליטית שמלאנית. (אני ביניהם)

    נכון, יש גם שימוש בעובדות למען מטרות פוליטיות. אך חשוב לעשות את ההפרדה.

    עובדות הן עובדות. גם אם קיצוניים משתמשים בהם לפעמיים.

    למעשה, כבר ידוע היטב שאיגל עמיר ירה כדורי סרק.

    יש אי התאמה בטווח הירי, אי התאמה בין הכדורים במחסנית של איגל ובגופו של רבין, מסמך שמעיד שעל ידיו של איגל עמיר לא נמצאו שרידי ירי ואז מסמך מפוקפק ביותר שטוען שנמצאו המון שרידי ירי על ידיו של איגל עמיר.

    יש טענה באתר הזה שהמסמכים מראים שאיגל עמיר היה עם שרידי ירי רבים על ידיו, אך כפי שהלינק הבא מראה במקצועיות רבה, פרשנות זו היא מפוקפקת מאוד…

    http://www.2all.co.il/Web/Sites/ngfn/PAGE5.asp

    בנוסף לכל…

    איש ביטחון צועק סרק, סרק, סרק.
    אנשי ביטחון מזהים את היריות כקפצונים.
    אין טיפה אחת של דם בזירת הרצח.
    אומרים ללאה רבין וליועץ תיקשורת שהכל היה רק תרגיל אחרי היריות.
    איגל עמיר בכלל היה עצור שרבין נרצח לפי הממצאים הרפואיים של בית חולים אייכלוב. (איגל נעצר ב–21:30, רבין נרצח סביבות 21:45)

    בקיצור, ברור מה באמת קרה…

    • מאיזו נקודה עיקרית הפוסט הזה מתחמק בדיוק?
      הפוסט הזה עוסק במידע השגוי שמופץ על חלקו של רבין בארועי האלטלנה וזו הנקודה העיקרית שבו.
      כל שאר הדברים שכתבת לא קשורים לנושא הזה.

  2. איפה ההתייחסות לקטע הזה ב"פנקס שרות"? עמ' 568:
    " האונייה בוערת. קולות של פיצוצי תחמושת בוקעים ממנה. אנשים קופצים מסיפונה לים. אנשי האצ"ל שעל החוף נתקפים היסטריה, צווחים: בגין על האונייה! בגין על האונייה! הצילו את בגין! אנשי הפלמ"ח האמינו. . . – אש תופת, בעוצמה בלתי רגילה, מכל כלי הנשק, נפתחה לעבר האונייה. משקעי השנאה של אנשי הפלמ"ח וההגנה כלפי הארגונים ומנהיגם מצאו ביטויים בעוצמת האש".

  3. גם רבין עצמו, שאמנם ניסה כנראה לשכתב את ההיסטוריה ולעמעם את גאוותו כצעיר על טבח אנשי האצ"ל, לא יכול היה עד כדי כך להגזים בהתרחקות מתפקידו. פנקס שרות, עמ' 567:
    "…ממנה אותי כמפקד כוח הפלמ"ח"!
    בהמשך הוא מפרט כמה רעים הם היו אז, הוא וחבריו בפלמ"ח.
    לפחות תודו שזה בטח הרבה יותר קרוב מאחריותו של שרון לסאברה ושתילה, שזכה לכינויי רוצח (וגם בגין שלכל הדעות לא היה ממש בעניינים).
    רבין אולי עשה דברים טובים ותרם לישראל, אך כתם אלטלנה לא תצליחו למחוק מדיראון עולם. בוודאי כאשר מול זה ניצב בגאון המנהיג הגדול מנחם בגין עם אחריות אמיתית בפוקדו "לא למחמת אחים"!!!

    • נו באמת, הרי יש סריקה של עמוד 567 בפוסט ואפשר לראות בברור עד כמה הציטוט שלך חלקי ומניפולטיבי. רבין מונה למפקד הכוח שהגן על מטה הפלמ"ח, שהיה מורכב מאנשי משטרה צבאית שהיו למעשה פצועי מלחמה שהועברו לתפקיד עורפי ובעלי כושר גופני ירוד.
      יש לך טענות כנגד מה שקרה באלטלנה, זכותך. אבל רבין הוא לא הכתובת.

  4. כמובן שסילפת בעצמך מה שכינית סילוף. לא סתם לקחת המקורות מעיתון הארץ ולהתייחס לדברי רבין גאמת. כמו שאני לא אקח את ספרו של בגין כאמת. אך אורי מילשטיין אריה יצחקי ועדויות של אנשי הפלמ"ח וההגנה שעזבו החוף כי לא יכלו לבצע פקודותיו אומרות אחרת. הנה סרטון קצר
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=528637370881227&id=341134042964895&sfnsn=mo

    • שמע אתה מדהים, השיחה איתך נראית ככה:
      אתה: לפי האוטוביוגרפיה פנקס שירות לרבין היה תפקיד מרכזי באלטלנה
      אני: לא נכון, הנה הספר, זה לא כתוב שם
      אתה: נו, ואתה מאמין למה שרבין כותב, פחחחח…
      מעניין שאתה כמובן מתעלם מכך שאני מסתמך בעיקר על ספרו של נקדימון שהוא למיטב ידיעתי הספר הכי מקיף שנכתב בנושא. את פנקס שירות הבאתי רק כדי להראות שהציטוטים לכאורה ממנו מסולפים.
      גם בסרט שצירפת לי אין שום אזכור לרבין.

      • רבין היה מפקד הארוע עמוד 566 בספרו "ב 22 ביוני לא היה זה צירוף נסיבות מקרי שבגללו הוטל עלי לפקד על כוח של הפלמ"חבקרב הטראגי נגד אניית האצ"ל אלטלנה.
        עכשיו כל דבריו מכאן והלאה כל הרחקת האחריות ממנו לאחרים היא חסרת משמעות כיוון שיכל בתור המפקד לא לגרור את הארוע לכיוון .ולכן על ניקיון עצמי זה אין להתיחס כמו שאני לא אתייחס לדברי בגין בספרו כאמת
        מה רצית שרבין בספרו יכתוב על עצמו שפיקד על רצח 16 יהודים?
        זכור איך ועדת שמגר האשימה את שרון באחריות לארועי סברא ושתילה אפילו
        שברור שלא פיקד על הפלאנגותלא היה במקום כלל

        שלמה נקדימון כבודו במקומו מונח הינו אחד ממחברי הספרים אך כזכור היה מאז ומעולם עיתונאי מטעם לאמיתה.
        אני מתייחס לעבודה מקיפה יותר של אורי מילשטיין שאחד ממקורותיה הוא שלמה נקדימון אך גם דוד כהן אמנון דרור ישראל גלילי ומקורות כאנשים שהיו על החוף ארכיון צה"ל וארכיון הפלמ"ח. כך שכאן נקודת המבט שלי מעט רחבה משלך לדעתי. נכון הסרט אינו מאזכר את רבין אלא את ביצוע הפשע המוכחש ברצח אנשי אלטלנה. להזכירך גם לפי דברי רבין לא אחד ולא שניים אלא עשרות סירבו פקודה ונטשו את המקום.וכך גם יכל לעשות רבין

      • קודם כל תצטט נכון רבין כותב "לא היה זה לא צירוף נסיבות מקרי"
        הבדל של מילה אחת שמשנה את כל משמעות המשפט.
        חוץ מזה מה שאתה עושה פה הוא לחלוטין לא ישר. רבין אומר שהוא פיקד על כוח מסויים של הפלמ"ח ומפרט מה היה הכוח הזה ומה הוא עשה.
        אז אתה שתיים שלוש מילים שהוא אמר, מתעלם מכל השאר ומנסה להפוך אותו למפקד כל כוחות הפלמ"ח באזור. אתה פשוט לאנוס את הטקסט שיתאים למה שהחלטת מראש שרבין עשה.
        ואם אתה חושב שמילשטיין הוא חוקר רציני אז אתה טועה.

      • מילשטיין רציני הרבה יותר מנקדימון. העיתונאי מטעם. כן מילה אחת שתיים ושלוש עושות את כל ההבדל. רבין מכיד שהוא נטל פיקוד על כל הכוחות שהיו מעורבים בירי על אלטלנה ויכל לעצור זאת בכל רגע. תסתכל על התמונה הגדולה.

כתיבת תגובה